يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

مدیر حوزه های علمیه:

مدیر حوزه های علمیه در دیدار فعالان موسسه شمیم وحی گفت: به رغم همه پیشرفت هایی که پس از انقلاب در  زمینه قرآن کریم داشته ایم، اما این کتاب آسمانی هنوز مظلوم است.

به گزارش میبد آدینه به نقل از خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، مدیر حوزه های علمیه بعد از ظهر امروز در دیدار  فعالان موسسه شمیم وحی گفت: به رغم همه پیشرفت هایی که پس از انقلاب در  زمینه قرآن کریم داشته ایم، اما این کتاب آسمانی هنوز مظلوم است.

آیت الله علیرضا اعرافی افزود: پس از انقلاب و به خصوص در دو دهه گذشته با رهنمودهای رهبری فعالیت های قرآنی عظیمی در کشور انجام شده که می توان به ایجاد رشته های قرآنی در حوزه و دانشگاه  و نیز با گرایش های مختلف در المصطفی  اشاره کرد.

فعالیت های قرآنی با گذشته قابل قیاس نیست

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: در قلمرو پژوهش های قرآنی، کارهای بزرگی شده و حجم فعالیت ها در ایران، بالا است به طوری که تعداد مقالات و مجلات و کتب قرآنی با گذشته اصلا قابل قیاس نیست ودر زمینه ترجمه و تفسیر قرآن کریم نیز  فعالیت های گسترده ای انجام شده و در این میان با وجود کارهای فاخر، هنوز تفسیرالمیزان در قله است.

وی با اشاره به ایجاد مراکز متعدد قرآنی گفت: در حوزه و دانشگاه، موسسات گسترده قرآنی تاسیس شده و آموزش و پرورش نیز فعالیت های خوبی در این زمینه دارد و فعالیت های دیگری چون قرائت و تجوید و حفظ قرآن نیز در محافل مختلف نهادینه شده است.

در برخی عرصه های  قرآنی رتبه اول جهان را داریم

این استاد حوزه افزود: ایران در برخی از عرصه های  قرآنی، رتبه اول جهان اسلام را دارد و در برخی از شاخه ها نیز در بین سه کشور اول دنیا هستیم، علی رغم اینکه ایران پیشتاز حرکت های قرآنی در جهان اسلام است، هنوز طبق انتظارات انقلاب اسلامی عمل نکرده ایم و راه زیادی در پیش داریم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در زمینه ترجمه قرآن کریم بیش از 100 ترجمه زبانی انجام شده است در صورتی که  امروزه 2 هزار زبان زنده در دنیا وجود دارد و کتاب انجیل تقریبا به تمام زبان های زنده دنیا ترجمه شده است.

هنرهای مختلف در اختیار قرآن باشد

وی گفت: هنرهای مختلف باید در اختیار قرآن قرار بگیرد؛ البته در این زمینه آنچنان کار نشده است؛ در حوزه نیز فعالیت های گرانسنگی در زمینه قرآن انجام شده؛ ولی در زمینه ترویج قرآن برای نسل جوان  کارهای زیادی مانده است.

آیت الله اعرافی افزود: حرکت های قرآنی بر اساس همین تحلیل، نیازمند تعمیق بیشتر است ، مثلا اگر هنر در این راستا قرار گیرد تاثیرات گسترده ای خواهد داشت و در عرصه قرآن و بین المللی  فعالیت های گسترده ای می توان انجام داد.

قرآن  می تواند ما را به وحدت برساند

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: قرآن برای ما در جهان، هم موضوعیت دارد و هم طریقیت؛ در این آشوب جهان اسلام، قرآن کریم می تواند ما را به وحدت برساند و بسیاری از شبهات و تهمت ها را از بین ببرد؛ ایران اسلامی باید پیشگام یک حرکت قرآنی در عرصه بین الملل باشد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: قرآن کریم باید به زندگی اجتماعی مردم گره بخورد و موسساتی چون کاروان شمیم وحی در این زمینه فعالیت می کنند؛ رهبر انقلاب اخیرا توصیه های خاصی درزمینه آسیب های اجتماعی مطرح کردند؛ امروزه 11 آسیب کلان اجتماعی در کشور وجود دارد و اگر بخواهیم این آسیب ها را از بین ببریم باید قرآن را به متن جامعه برده تا این آسیب ها برطرف شود.

۱۰میلیون حاشیه نشین در کشور

این استاد حوزه گفت:10 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد، برطرف کردن این مشکلات نیازمند یک عزم ملی است؛ معضلات عظیمی  در کنار این آمارها  قرار گرفته  که راه شفای این مشکلات، تنها با قرآن وعمل به آن است و برای این کار باید قرآن به متن زندگی مردم وارد شود.

وی با تقدیر از فعالیت های موسسه شمیم وحی افزود: هزاران موسسه قرآنی وهزاران موسسه خیره در جهان وجود دارد، ولی پیوند فعالیت های خیریه با قرآن بسیار مهم است، شمیم وحی باید این هسته را در سطح کشور به ویژه در میان حوزویان و طلاب جوان نهادینه کند.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: این مدل فعالیت، باید الگو سازی و مدون شود؛ سپس تکثیر شده  و در حوزه و دانشگاه شکل بگیرد و به عرصه های بین المللی بیانجامد.

وی گفت: 10 هنر کلان امروز دنیا می تواند در خدمت قرآن قرار بگیرد و اگر کارهای فاخر و ماندگار انجام شود، می تواند نقش بسزایی در توسعه فعالیت های قرآنی خواهد داشت.

تبلیغات

Template Design:Dima Group